Wie wordt het schrijftalent van Write Now! Nijmegen?

Tot 1 april sturen jongeren van 15 tot en met 24 jaar hun teksten in voor een nieuwe editie van de jaarlijkse schrijfwedstrijd Write Now!. Tijdens de Nijmeegse voorronde op 15 mei maakt juryvoorzitter Lotte Lentes bekend welke drie jonge schrijvers in de prijzen vallen en wie zich plaatst voor de finale.

Meedoen
Write Now! is de grootste wedstrijd voor jong schrijftalent van 15 tot en met 24 jaar uit Nederland en Vlaanderen. Alle genres – verhalen, gedichten, spoken word, scenario’s of songteksten – zijn toegestaan. Teksten insturen kan tot en met 31 maart 2019 via writenow.nu, waarna de deelnemers ingedeeld worden in tien regionale voorronden, waar Nijmegen er één van is. Winnaar Write Now! 2016 Roos Vlogman viel meermaals in de prijzen bij deze voorronde en juryvoorzitter Lotte Lentes, die in 2014 de derde prijs won, werkt momenteel aan haar debuutroman.

Voorronden en finale
De voorronde van Nijmegen vindt plaats op woensdag 15 mei in Bibliotheek De Mariënburg. Voorafgaand aan de prijsuitreiking geeft schrijver Marjolein Visser een gratis workshop, waarin deelnemers hun schrijfvaardigheden verder kunnen ontwikkelen. De presentatie van de avond is in handen van Jelko Arts en de muziek wordt verzorgd door singer-songwriter Laurens van der Linde. Aan het eind van het programma maakt auteur en juryvoorzitter Lotte Lentes bekend wie een felbegeerde finaleplek verovert en wie er naar huis gaan met de tweede en derde prijs.

Prijzenpakket
Per voorronde worden er drie prijzen vergeven: € 250,-, € 125,- of € 75,- aan boekenbonnen. De eersteprijswinnaar gaat door naar de finale op 30 juni in Rotterdam en wanneer alle voorronden zijn afgelopen, plaatsen nog vijf tweede- en/of derdeprijswinnaars zich met een wildcard voor de finale. De hoofdprijs van Write Now! 2019 bestaat uit een MacBook, een schrijfopleiding bij de Schrijversacademie, een publicatie en optredens bij Geen Daden Maar Woorden Festival en Tilt Festival.

Successen
Deelnemers en winnaars van Write Now! worden geregeld opgemerkt door landelijke uitgeverijen en programmeurs van literaire evenementen. De wedstrijd bracht auteurs voort als Marijn Sikken, Lize Spit, Maartje Wortel en Niña Weijers, van wie de boeken de afgelopen jaren allen een plek innamen op de longlist van de Libris Literatuur Prijs. Bekijk de Wall of Fame op writenow.nu voor een overzicht van alle succesvolle oud-winnaars.