SVN: Sinterklaasvereniging Voor Neerlandici

Op 5 december werd er in menig huishouden ‘Dag Sinterklaasje’ gezongen: na ruim drie weken over de daken te hebben geklommen en cadeautjes en snoepgoed te hebben uitgedeeld, was het voor Sinterklaas enzijn pieten immers weer tijd om richting Spanje te vertrekken. Maar… Speciaal voor de allerleukste studievereniging van Nederland vertoefden de goedheiligman en twee uitverkoren pieten een weekje langer in de lage landen.

Op woensdagavond 12 december waren de SVN’ers weer in groten getale aanwezig in stamcafé Wunderkammer, wachtend op drie speciale gasten. Sinterpaul, Piet Jurrian en Piet Sofie werden niet veel later hartelijk verwelkomd. De neerlandici in spé bleken zowaar een aardig deuntje te kunnen zingen! Nadat de pieten ervoor hadden gezorgd dat iedereen was voorzien van pepernoten, gingen de aanwezigen van start met het cadeau dobbelspel. Iedere aanwezige werd voorzien van een cadeautje, dat gaandeweg het spel steeds van eigenaar wisselde. Enkele uitverkorenen mochten zo nu en dan hun zangkunsten nogmaals ten gehore brengen.

Gedurende het spel zorgden de pieten ervoor dat niemand verstoken bleef van pepernoten. Onder het mom van ‘scherven brengen geluk’ zorgde Piet Jurrian voor een spectaculaire landing van een dienblad vol glazen. Volgens Piet Sofie liet hij zich wel alseen echte roetVEEG-piet gelden toen hij vervolgens met veger en blik alle scherven netjes opruimde, waarna het spel werd hervat.

Het leek een eeuwigheid te duren voordat de cadeautjes eindelijk mochten worden uitgepakt. Het aanbod van de presentjes was heel divers. Zo kwamen er een fles met lampjes, een welbekend pikant boek van Louis Paul Boon, een fles Hugo, maar ook een heuse SVN-onderbroek voorbij. Deze laatste bleek zeer gewild! SVN-penningmeester Lauren showde de ‘oma-onderbroek’ door deze over haar jeans aan te trekken. Zo kreeg iedere SVN’er een goed beeld van de mogelijkheden van dit degelijke kledingstuk. Op dit moment is het nog steeds een raadsel wiens kledingkast momenteel onderdak biedt aan de onderbroek.

Na het dobbelspel was het tijd voor het legendarische ‘pepernoot proppen’. Er kwamen bijzondere tactieken aan te pas om de pepernoten zo efficiënt mogelijk te verzamelen in de wangzakken van de deelnemers. Mocht een deelnemer onverhoopt ‘de wangen vol hebben’ van het spel, dan kon men de smeuïge inhoud legen in een door Vincent aangereikte vuilniszak. Uiteindelijk bleven er vier deelnemers over: Thomas, Jules, Sofie en Loes wisten ruim zestig pepernoten te huisvesten in hun mond. Een hele prestatie! Sofie bleek bovendien niet alleen een waardige piet, maar door haar met pepernoten gevulde wangen zou ze zeker niet misstaan als hamster in de reclame van een welbekende kruidenier. De aandacht werd echter al snel verlegd naar onze eigen hoofdredacteur. Hij zit nooit verlegen om een praatje, maar in dit geval hield hij zijn lippen stijf op elkaar. Niet zonder reden, want Jules bleek maar liefst tachtig pepernoten in zijn mond te hebben gepropt! In 2017 had hij zijn titel niet kunnen prolongeren, maar in 2018 mag hij de titel ‘kampioen pepernoten proppen’ weer op zijn naam schrijven, nadat hij de verdenking van het doorslikken van pepernoten resoluutvan de hand had gewezen.

Na een geslaagde avond vertrokken Sinterpaul en zijn pieten weer stilletjes naar Spanje. De SVN’ers bleven tevreden achter en begonnen direct met de voorbereidingen op het kerstfeest van 19 december. Uiteraard zijn de verslaggevers van De Uitvreter ook dan weer aanwezig!

Tekst: Eva Keulen
Foto: Anke Martens