Een geletterde pubquiz

Afgelopen donderdag organiseerde Koepelvereniging LETO een Letterenpubquiz waar de geesteswetenschappelijke kennis van de Letterenstudenten op de proef werd gesteld. Zowel internationale als Nederlandse studenten kwamen op het evenement af dat plaatsvond in het nieuwe BAR 2, wat vroeger de Groote Griet was. Met een nummertje in de ene hand en een biertje in de andere, zochten de studenten hun plekje met bijbehorend nummer op en kon de quiz beginnen.

Quizmasters Max en Susan heetten allereerst iedereen welkom en vertelden dat er in totaal zes rondes waren. De eerste ronde zat vol met vragen over kunst en waar de eerste twee vragen opwarmertjes over de Eiffeltoren en de Sixtijnse Kapel waren, vond men de derde vraag over Star Wars toch moeilijk. Na tien vragen was het tijd voor de taalronde, waarin onder andere werd gevraagd wat de moedertaal van Napoleon was. Frans was misschien logisch geweest, maar het bleek echter Italiaans te zijn. Daarnaast kwamen ook de noordelijke talen aan bod. Zo wilden de quizmasters weten wat de Finse vertaling van “ja” was. Helaas wist niemand dat dit kyllä was, al schijnen een aantal groepjes knäckebröd te hebben gegokt.

Vervolgens moesten de aanwezigen liedjes gaan raden. Daarvoor waren zanger Frans en gitarist Tom ingehuurd, die de fragmenten mooi ten gehore brachten tot genoegen van de zaal. Bij heel wat nummers zong de zaal lekker mee en gingen ze zelfs door, terwijl Frans en Tom al gestopt waren. De liedjes waren dus heel herkenbaar, maar de titel en de naam van de artiest bleken soms toch lastiger te zijn dan gedacht. Dat mocht de pret in ieder geval niet drukken en inmiddels was het tijd voor pauze. Terwijl de groepjes even bijkwamen, was de activiteitencommissie van LETO druk bezig met het nakijken van de eerste helft van de quiz.

Nadat de tussenstand bekend was gemaakt, er kon immers nog van allesgebeuren, gingen de quizmasters snel verder met de geschiedenisvragen. Deze varieerden van Hammurabi tot het Nederlandse rampjaar. Die laatste vraag zal voor de aanwezige neerlandici zeer waarschijnlijk een eitje zijn geweest.Desondanks vonden Max en Susan dat de zaal niet te lang in het verleden moest blijven hangen en gingen daarom over tot de vijfde ronde met vragen over de actualiteit. Na de nieuwe tour van de Spice Girls en de Amerikaanse midterms was het alweer tijd voor de laatste ronde: theme songs! Die van Pokémon kwam niet aan bod, maar die van House of Cards en Friends gelukkig wel.

Tot slot was het tijd voor de einduitslag. Van de dertien groepjes die aanwezig waren, kan er natuurlijk maar één de beste zijn en dat was groepje twee! Zij gingen ieder met een boekenbon huiswaarts, maar na deze leuke avond was in ieder geval iedereen heel wat kennis rijker!

Tekst en foto: Jules Schmeits