Vriendenboekje van Dirkje van der Aa

Wat is je naam en welke master heb je na de bachelor NTC gedaan? 

Dirkje van der Aa, Master Nederlandse Taal en Cultuur, specialisatie Moderne Taalkunde (januari 2012 behaald)

Wat is je huidige beroep en wat houdt dit in? 

Projectleider en beleidsmedewerker bij de Radboud Docenten Academie. De Radboud Docenten Academie leidt studenten op voor het voortgezet onderwijs. Als projectleider werk ik momenteel aan een landelijk project met acht andere universitaire lerarenopleidingen, onder andere aan een gezamenlijk beroepsbeeld van de academische leraar in het voortgezet onderwijs. Ik werk ook aan andere projecten van de Radboud Universiteit over het thema studentenwelzijn.

Wat is je favoriete onderdeel van uw beroep? 

We werken bij de Radboud Docenten Academie in een relatief kleine organisatie aan een urgent probleem, namelijk: het lerarentekort. Ons team werkt met veel passie en enthousiasme hieraan. Omdat we relatief klein zijn, merk je dat ook in ondersteunende diensten de collega’s een grote mate van betrokkenheid hebben. Die teamspirit in onze organisatie is het favoriete onderdeel van mijn beroep.

Hoe ben je bij dit beroep uitgekomen? 

Tijdens mijn bachelor- en masteropleiding was ik student-assistent bij het Baby Research Center. Van daaruit en nadat ik mijn opleiding had afgerond, ben ik bij het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek gaan werken, als coördinator van een internodiale taalonderzoeksschool voor promovendi, met daarnaast een kleine aanstelling als managementassistent bij de afdeling Taalwetenschap van de Faculteit der Letteren. Het waren twee leuke en leerzame banen en het combineren van twee banen was te doen, maar niet ideaal. Zodoende ben ik via een vacature als coördinator onderwijs en onderzoek gestart bij de Radboud Docenten Academie, waar ik momenteel dus weer een nieuwe functie heb. Na al die jaren voel ik me nog steeds erg thuis op de campus van Nijmegen, dat mag wel duidelijk zijn!

Hoe zie je de studie terug in uw werk? 

In mijn werk moet ik zo nu en dan teksten opleveren, of teksten van anderen redigeren. Maar ook een bepaalde mate van analytisch vermogen, informatie aan elkaar verbinden, processen te doorgronden is een academische kwaliteit waarvan ik denk dat mijn studie daar de benodigde voeding voor heeft gegeven.

Wat wilde je tijdens je studie worden en zijn deze verwachtingen uitgekomen? 

Ik ben nadat ik vroeg gestopt was met de pabo, Nederlands gaan studeren met de intentie het onderwijs in te gaan. Ik werk nu natuurlijk niet als docent, maar ben wel sterk betrokken bij het onderwijs doordat ik bij een lerarenopleiding voor het vo werk. Een ‘carrièreswitch’ naar het primair of voortgezet onderwijs sluit ik nog altijd niet uit! Al zit ik voorlopig nog even goed op mijn plek.

Welk advies zou je voor de huidige studenten hebben bij het kiezen van hun loopbaan? 

Bij mij is er tijdens mijn loopbaan af en toe wat op mijn pad gekomen waar ik geluk mee had, en andere keren heb ik zelf bewust regie genomen om weer wat anders te gaan doen. Zo heb ik ooit een vaste aanstelling opgegeven voor een tijdelijke aanstelling. Durf een keuze te maken, ook als je niet zeker weet of dat ‘de juiste’ is. Durf ook iets te doen waarvan je niet zeker weet of je het wel kan. Juist dán kun je ontzettend veel leren. En maak je een keer een zogenaamde verkeerde keuze, dan komt er echt wel weer iets anders. Werk hoeft niet altijd alleen maar leuk te zijn, maar probeer banen en taken naar je toe te trekken waarin je floreert en leert. En onderhoudt warme contacten. Die kunnen altijd van pas komen.

Geef een reactie