Wat is je naam en welke master heeft u na de bachelor NTC gedaan?
Mijn naam is Stef Bernhards en ik heb na NTC de master Taalwetenschappen gedaan aan de Universiteit Utrecht (specialisatie: meertaligheid & taalverwerving).
Wat is je huidige beroep en wat houdt/hield dit in?
Momenteel werk ik als toetsontwikkelaar theorie bij het CBR (deze functie wordt daar “Product Manager” genoemd). Dit houdt in dat ik werk aan de (door)ontwikkeling van de theorie-examens voor het auto-, motor- en bromfietsrijbewijs.
Wat is je favoriete onderdeel van je beroep?
Mijn favoriete onderdeel van mijn beroep is toch wel het maken van een compleet nieuwe vraag voor een examen. Door situaties in het verkeer te observeren kom je soms op leuke nieuwe ideeën. Het maken van nieuwe vragen is overigens maar een klein deel van de functie. We werken veel op projectbasis, waarbij grotere onderwerpen aangepakt worden, zoals het inzetten van moderne technieken in onze examens (denk aan GIF’jes, filmpjes en er wordt zelfs al gekeken naar de mogelijkheden van Virtual Reality). Daarnaast kun je denken aan het passender maken van onze examens voor verschillende doelgroepen, op basis van bijvoorbeeld taalniveau of individuele problematiek zoals faalangst. Bij een examen met ruim 500.000 afnames per jaar komt veel meer kijken dan alleen een goede vraag stellen.
Hoe ben je bij dit beroep uitgekomen?
Ik ben via een omweg uitgekomen bij het CBR. Ik heb tijdens mijn master stagegelopen bij Cito. Hier ontdekte ik een grote interesse van mij voor toetsen en examinering. Voordat het CBR in beeld kwam (via een vacature op Indeed), heb ik als docent onderzoeksvaardigheden gewerkt op een hogeschool. Het onderwijs is een prachtig werkveld en ik sluit zeker niet uit dat ik ooit weer terugkeer voor de klas, maar ik vind mijn huidige baan eerlijk gezegd veel minder stressvol en net zo uitdagend. Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk.
Hoe zie je de studie terug in je werk?
Momenteel ben ik projectleider van een grootschalig intern onderzoek naar het taalniveau in onze examens. Zoals ik eerder aangaf, hebben onze kandidaten verschillende taalniveaus en moet er kritisch gekeken worden of onze vragen voor iedereen te begrijpen zijn. In samenwerking met verschillende instanties doet het CBR hier nu onderzoek naar. Ik kan mijn liefde voor de Nederlandse taal dus helemaal kwijt in mijn werk.
Wat wilde je tijdens je studie worden en zijn deze verwachtingen uitgekomen?
Tijdens mijn studie wilde ik graag docent worden of onderzoeker aan een universiteit. Ik heb mogen proeven hoe het is om docent te zijn en daardoor is deze verwachting weliswaar uitgekomen, maar ik ben ontzettend blij met de keuzes die ik daarna heb gemaakt. Ik zit nu helemaal op mijn plek, al had ik aanvankelijk niet verwacht dat die plek bij het CBR zou zijn.
Welk advies zou je voor de huidige studenten hebben bij het kiezen van hun loopbaan?
Ik zou studenten die nog wat semesters studie te gaan hebben willen adviseren om ruimte in je curriculum in te bouwen voor een stage (dat kan zelfs nog tijdens sommige masters!). Mijn stages hebben mij ontzettend veel nieuwe contacten, kennis en praktijkervaring opgeleverd, wat absoluut geholpen heeft in mijn zoektocht naar een baan. Maak ook vandaag nog een LinkedIn-profiel aan. Via dat medium ben ik namelijk destijds benaderd door een hogeschool om er les te komen geven. Aan degenen die op het punt staan om af te studeren zou ik willen adviseren om gebruik te maken van het feit dat je een brede opleiding hebt genoten, waarmee ik bedoel dat het een goed idee kan zijn om ook andere werkvelden dan middelbaar onderwijs en wetenschap te verkennen. Denk bijvoorbeeld eens aan werken bij de overheid, de gemeente, taalbureaus, educatieve uitgeverijen, opleiders zoals NTI en LOI, of communicatie- en marketingbureaus. Je denkt nu misschien dat dit te ver afstaat van NTC, maar heel veel bedrijven en instanties zitten te wachten op een universitair geschoolde medewerker met een brede kennis. Veel zaken kun je ook tijdens je werk nog leren, je hoeft niet altijd aan elk puntje van de vacature te voldoen.