Vriendenboekje van Leonie Kleve

Wat is je naam en welke master heb je na de bachelor NTC gedaan?

Leonie Kleve
Ik heb na mijn bachelor eerst de master Nieuwe media, taal en cultuur gedaan en daarna de Educatieve Master aan de Radboud Docenten Academie

Wat is je beroep en wat houdt dit in?

Ik ben docent en propedeuse coördinator bij de opleiding Food & Business aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ik geef in deze functie onderwijs op het gebied van professionele vaardigheden, communicatie en (project)management aan studenten uit alle studiejaren van deze studie. Daarnaast begeleid ik studenten die stage lopen of die aan het afstuderen zijn bij een bedrijf en coördineer ik de voorlichtingsactiviteiten. Als coördinator van de propedeuse ben ik verantwoordelijk voor de coördinatie en organisatie van het onderwijs en aanverwante processen binnen het eerste jaar van de opleiding. Daarbij kan je denken aan het organiseren van de propedeuse-uitreiking, maar ik heb bijvoorbeeld ook een rol in de inzet en vervanging van collega’s en in het signaleren en oplossen van knelpunten in roosters, studiedruk of motivatie van de studenten.

Wat is je favoriete onderdeel van je beroep?

Het leukste aan werken op een hogeschool vind ik dat je er zoveel naast of bij kan doen als je zelf wilt. Ik werk fulltime, maar ik geef maar 4 of 5 lessen per week. Dat komt nu door de coördinerende taken die ik ernaast doe, maar ik ben ook een tijdje studieloopbaanbegeleider geweest. Ik vind het leuk om me met van alles en nog wat te bemoeien en het geeft mij voldoening als ik iets zo kan organiseren dat het soepel loopt. Soms ben ik een tijdje vooral bezig met het oplossen van acute problemen. Dan bestaat mijn werk echt uit ‘brandjes blussen’. Als er veel van dat soort ‘brandjes’ zijn, heb ik aan de ene kant het gevoel dat ik niet aan mijn werk toe kom, maar het geeft ook altijd veel voldoening. Vaker houd ik mij gelukkig bezig met organiserende taken op de langere termijn. Daarnaast vind ik het onderwijs zelf natuurlijk ook leuk. Ik sta eigenlijk nooit langer dan 10 minuten voor een groep studenten te praten, maar ik probeer altijd werkvormen te bedenken waarin studenten zélf aan het werk zijn. Als studenten actief bezig zijn met een bepaalde theorie en de les voorbij is voordat we het doorhebben, dan is mijn les geslaagd.

Hoe ben je bij dit beroep uitgekomen?

Na mijn educatieve master heb ik nog een half jaar gewerkt op de middelbare school waar ik mijn zelfstandige stage ook had gelopen. Ik kon daar helaas niet blijven en ben toen op zoek gegaan naar een baan als docent Nederlands op een andere middelbare school. Tijdens die periode kwam ik ook de vacature tegen van docent Nederlands bij de opleiding Food & Business. Ik ben dus echt als docent Nederlands gestart, maar ik ben daarna al heel snel andere taken erbij gaan doen. Ik wilde destijds niet per se weg uit het middelbare onderwijs, maar ik ik ben wel heel blij dat ik toen de stap heb gezet naar het hbo. Deze doelgroep en de manier van werken past beter bij mij.

Hoe zie je de studie terug in je werk?

Uit mijn bachelor NTC komen niet veel aspecten letterlijk terug. Taalbeheersing en taalkunde komt een beetje terug. Ik geef bijvoorbeeld wel onderwijs over overtuigend schrijven of overtuigend presenteren. Daarin komt ook mijn master Nieuwe media, taal en communicatie terug. Een enkele keer sta ik letterlijk werkwoordspelling of zinsstructuur uit te leggen, maar dat is natuurlijk ook maar een heel klein aspect van de studie. Letterkunde komt helemaal niet terug. Lezen is voor mij weer echt een hobby geworden na mijn studie 😉
In bijvoorbeeld de begeleiding van afstudeerders komen ook echt de onderzoek vaardigheden die ik tijdens mijn master heb geleerd terug. Hoewel de studenten hele andere onderzoeken doen dan ik destijds, is het ontwerpen van een valide en betrouwbaar onderzoek natuurlijk altijd belangrijk. Mijn educatieve master komt natuurlijk terug omdat ik onderwijs verzorg. Hoewel ik voor een andere doelgroep sta, komen de didactische vaardigheden die ik toen heb geleerd goed van pas!

Wat wilde je tijdens je studie worden en zijn deze verwachtingen uitgekomen?

Ik wist niet zo goed wat ik wilde worden. Ik heb er na mijn eerste master ook voor gekozen om eerst een stage te lopen op het gebied van communicatie. Ik wilde namelijk werkervaring opdoen op een andere plek dan in het onderwijs voordat ik aan de educatieve master begon. Ik heb de educatieve master destijds gedaan omdat ik zeker wist dat ik daar nog wel eens wat aan zou kunnen hebben, maar niet omdat ik docent op een middelbare school dacht te willen worden. Die verwachting is in ieder geval uitgekomen.

Welk advies zou je voor de huidige studenten hebben bij het kiezen van hun loopbaan?

Focus je op meer dan alleen je studie, zeker als je niet zo goed weet wat je wilt. Dat kan van alles zijn, als je het maar leuk vindt! Wees niet bang dat je iets gaat doen waar je uiteindelijk niets aan hebt, als je het niet doet heb je er sowieso niets aan. Ik ben een jaar voorzitter geweest van de SVN en daar heb zowel op persoonlijk als op organisatorisch vlak ontzettend veel van geleerd. Dit advies is trouwens niet alleen voor tijdens je studie, maar ook voor daarna: tijdens je eerste (of tweede, of derde…) baan ga je nog zo ontzettend veel leren. Het is niet erg als je een tijdje iets doet dat minder goed bij je past, als je dan maar wel de keuze durft te maken om iets anders te gaan doen.

Geef een reactie