Wat is je naam en welke master heb je na de bachelor NTC gedaan?
Ik heet Linda Vogelesang en heb Nederlandse Taal- en Letterkunde gestudeerd, waarbij ik ben afgestudeerd met een scriptie over jeugdliteratuur (receptie-esthetica van jeugdpoëzie).
Wat is je beroep en wat houdt dit in?
Ik ben programmacoördinator voortgezet onderwijs bij Bibliotheek Gelderland Zuid. Ik ben vanuit de bibliotheek de contactpersoon voor alle vo- en mbo-scholen in Nijmegen en de omliggende gemeentes. Met de docenten van die scholen overleg ik elk jaar wat zij voor zichzelf of met hun leerlingen op het gebied van leesbevordering willen doen. Mijn collega’s van de bibliotheek voeren vervolgens de projecten en bibliotheekbezoeken uit. Ook werk ik met scholen samen die een Bibliotheek op school hebben of willen.
Wat is je favoriete onderdeel van je beroep?
Mijn jaarlijkse rondje langs de scholen én het ontwikkelen en bijstellen van onze lees-projecten en bezoeken vind ik het leukst om te doen. En … als ik merk dat mijn collega’s en ik docenten en leerlingen enthousiast hebben kunnen maken over (een) boek(en) en lezen ben ik helemaal gelukkig.
Hoe ben je bij dit beroep uitgekomen?
Ik heb eerst 14 jaar voor een educatieve uitgeverij gewerkt. Daarnaast was ik al schrijfdocent en kinderboekenschrijver. Toen mijn baan bij de uitgeverij ophield, kwam ik per toeval een vacature tegen bij de educatieafdeling van een bibliotheek. Na daar een paar jaar met veel plezier gewerkt te hebben, kwam mijn huidige functie in Nijmegen voorbij en kon ik (eindelijk!) aan het werk in de stad waar ik nog altijd woon.
Hoe zie je de studie terug in je werk?
Na mijn studie Nederlands heb ik nog de opleiding Docentschap Literaire Vorming (nu: Writing for Performance) aan de HKU gevolgd. Bij Nederlands had ik me al gespecialiseerd in moderne (jeugd)literatuur, vanuit de wetenschappelijke kant. Op de HKU deed ik dat ook, maar dan creatief (zelf verhalen en gedichten schrijven) en educatief (creatieve lees- en schrijflessen ontwikkelen en geven op verschillende scholen). Beide studies komen in mijn huidige baan goed samen. Omdat ik na mijn studie Nederlands ook (heel even) docent Nederlands was op een middelbare school, kan ik ook beter invoelen hoe de praktijk op scholen is. Dat helpt in mijn gesprekken met docenten.
Wat wilde je tijdens je studie worden en zijn deze verwachtingen uitgekomen?
Ik wist nooit zo goed wat ik wilde met mijn studie Nederlands. Ik was wel dol op lezen en het analyseren van teksten. Zelf schreef ik stiekem, maar ik durfde niet hardop te dromen van mijn eigen schrijversschap. De educatieve kant van mijn studie vond ik het interessantst, maar docent Nederlands worden was niet echt iets voor mij. Door daarna nog naar de HKU te gaan heb ik mijn eigen creatieve talenten meer kunnen ontwikkelen, durfde ik wél mijn schrijversschap een kans te geven en kreeg ik handvatten om met literatuureducatie aan het werk te gaan zonder zelf (altijd) voor de klas te staan. Als schrijver de klas in gaan (gastlessen geven) doe ik wel met heel veel plezier.
Welk advies zou je voor de huidige studenten hebben bij het kiezen van hun loopbaan?
Kies vooral (ook binnen je studie) wat je zelf het allerleukst vindt. Ik deed dat ook. Op dat moment leken het allemaal losse flodders, waar ik naar mijn idee niet per se wat aan had. Maar als ik er nu van een afstandje op terugkijk zat er toch vrij veel samenhang in. Het waren allemaal dingen die bij mij pasten en dingen waar ik in de loop van de tijd binnen en buiten mijn werk veel aan gehad heb. En van het een, kwam telkens het ander. Door een stage binnen Nederlands kwam ik in contact met de opleiding aan de HKU. Binnen de HKU kreeg ik les van schrijvers die me bij uitgeverijen en tijdschriften introduceerden. Daardoor kwam ik weer verder als schrijver en als redacteur en zo werd mijn netwerk steeds groter. Én … wist ik beter waar ik zelf gelukkig van werd binnen mijn vakgebied.